12 maart 2025 - door Redactie
De nieuwe telecomspeler DIGI Belgium kampt met grote uitdagingen. Slechts enkele maanden na zijn lancering worden er al betalingsproblemen, vertragingen in de uitrol van het netwerk en massale ontslagen gemeld.
DIGI betrad in december 2023 de Belgische markt met ultralage tarieven voor mobiel bellen en internet. Het bedrijf beloofde een efficiënt en goedkoop eigen netwerk uit te rollen, maar volgens berichten in Het Laatste Nieuws verloopt dat allesbehalve vlot.
De reportage in HLN onthulde dat veiligheidsvoorschriften niet altijd zouden worden nageleefd om sneller te kunnen werken. Daarnaast zouden onbetaalde facturen zich opstapelen, terwijl de netwerkuitbreiding trager verloopt dan gepland. DIGI had ambitieuze doelstellingen om snel een groot aantal klanten te bedienen, maar die beloftes blijken moeilijk waar te maken.
Volgens HLN heeft DIGI Belgium tot nu toe slechts 40.000 tot 50.000 klanten aangetrokken, die gemiddeld amper €5 per maand betalen. Dit betekent een maandelijkse omzet van ongeveer €250.000, een bedrag dat nauwelijks opweegt tegen de torenhoge kosten die gepaard gaan met het uitbouwen van een nieuw telecomnetwerk.
Bovendien zou DIGI volgens de krant kampen met liquiditeitsproblemen:
Het moederbedrijf in Roemenië ontkent echter dat er financiële problemen zijn. Ook de Belgische CEO spreekt de negatieve berichten tegen en beweert dat alle facturen correct betaald worden en dat de veiligheidsvoorschriften wel degelijk gevolgd worden.
Naast de financiële moeilijkheden is er ook veel personeelsverloop. Bijna wekelijks zijn er ontslagen en nieuwe aanwervingen. De meest opvallende beslissing was het ontslaan van de helft van het directieteam, waarna een nieuwe structuur en strategie werden uitgerold.
Het is duidelijk dat DIGI moeite heeft met de moeilijke opstartfase van een nieuw telecomnetwerk. Het is dus uitkijken of DIGI het tij kan keren, de problemen kan oplossen en de hoge beloftes min of meer kan inlossen.
04 maart 2025
Proximus heeft in het vierde kwartaal van 2024 opnieuw een stevige groei laten zien in het aantal mobiele klanten. De telecomoperator wist 30.000 nieuwe mobiele klanten aan te trekken, ondanks de komst van concurrent DIGI, die in december op de Belgische markt verscheen.
14 februari 2025
Orange Belgium schakelt een versnelling hoger in de strijd tegen prijsbreker DIGI. Met zijn tweede merk Hey! verlaagt het telecombedrijf de tarieven om direct te concurreren met de spotgoedkope abonnementen van de nieuwe speler op de Belgische markt.
01 februari 2025
De Belgische telecommarkt heeft er een nieuwe prijsbreker bij. DIGI, de vierde nationale telecomoperator, zet de concurrentie onder druk met ongezien lage tarieven.