03 juli 2025 - door Redactie
Febelfin en itsme slaan alarm: het aantal gevallen van digitale oplichting waarbij misbruik wordt gemaakt van de populaire identificatie-app itsme stijgt fors.
Deze nieuwe golf van fraude maakt gebruik van zogeheten social engineering-technieken, waarbij slachtoffers psychologisch onder druk worden gezet om onbewust frauduleuze transacties te bevestigen.
De itsme-app is intussen niet meer weg te denken uit het digitale leven van de Belg. Meer dan 7 miljoen gebruikers gebruiken de app om veilig in te loggen bij banken, overheidsdiensten, mutualiteiten, verzekeraars en andere instellingen. Die hoge betrouwbaarheid is net waarom fraudeurs zich op deze technologie richten: als je iemand zover krijgt om via itsme een handeling te bevestigen, gaat vaak ook meteen de toegang tot gevoelige data of geld open.
Criminelen benaderen slachtoffers via phishingmails, valse sms-berichten (smishing) of telefonisch (vishing). Vaak gebruiken ze overtuigende scenario’s zoals:
Een dringende melding dat je itsme-account moet geüpdatet of heractiveerd worden.
Een waarschuwing voor een verdachte transactie op je bankrekening die je ‘dringend’ moet blokkeren.
Een zogezegde belastingteruggave waarbij je je identiteit moet bevestigen.
Een telefoontje van een ‘bankmedewerker’ die beweert dat jouw rekening bedreigd wordt.
In werkelijkheid proberen deze oplichters je ertoe te bewegen om een valse transactie goed te keuren via je itsme-app. Je denkt iets onschuldigs te ondertekenen, maar intussen geef je toegang tot je bankrekening of keur je een geldoverschrijving goed, vaak om duizenden euro’s van je rekening te zien verdwijnen.
Deze vorm van oplichting is zo effectief omdat fraudeurs vaak al over veel van jouw persoonlijke gegevens beschikken. Via eerdere datalekken of gehackte databases van websites waar je klant bent, kunnen ze jouw naam, rijksregisternummer, e-mailadres of zelfs klantrelaties met bepaalde banken of winkels kennen. Daardoor lijkt hun communicatie bijzonder geloofwaardig.
Het slachtoffer denkt: “Dit klopt, dit kan geen toeval zijn”. En net daar maken de criminelen misbruik van.
Febelfin en itsme adviseren gebruikers om extreem waakzaam te zijn bij elk verzoek om iets via itsme te bevestigen. Let vooral op het controlescherm van itsme:
Welke organisatie vraagt een actie?
Wat moet je precies bevestigen?
Om welk bedrag of handeling gaat het?
Is er iets verdacht? Onderteken dan niets en verbreek meteen de communicatie. Bel eventueel zelf je bank via het officiële nummer of contacteer Card Stop op 078 170 170. Geen enkele bank of officiële instantie zal je ooit onder druk zetten om snel via itsme een actie te bevestigen.
Heb je toch ongewild een transactie goedgekeurd? Handel dan snel:
Contacteer je bank onmiddellijk.
Bel Card Stop om betaalmiddelen te blokkeren.
Doe aangifte bij de politie.
De oplichtingstechnieken worden steeds geavanceerder, maar met de juiste kennis en alertheid kan je jezelf beschermen. Controleer altijd wat je via itsme ondertekent en laat je nooit opjagen. Digitale veiligheid begint met gezonde achterdocht.
25 september 2023
Wanneer we het hebben over financiën, dan is het niet onlogisch dat sommigen een economische opleiding zouden overwegen als basis.
01 november 2022
Ben jij een bedrijfsleider die de toekomststrategie verder probeert te ontwikkelen? Dan heb je vast al eens gehoord van alle mogelijke duurzame investeringen die je met je bedrijf kunt maken.
24 oktober 2022
Als ondernemer kan het leven soms flink zwaar zijn. Alle motivatie moet immers uit jezelf komen om succes met je bedrijf te halen.
23 oktober 2022
We kennen vast allemaal wel iemand die heel intelligent is. Althans dat zeggen we toch wanneer we horen dat iemand goed is in wiskunde of zeer snel sudoku’s kan oplossen.
04 oktober 2022
Influencers, we zien ze overal online. Niet onlogisch natuurlijk, want het internet is hun werkplek. Maar is het nuttig om influencers in te schakelen voor je bedrijf?
30 augustus 2022
Het aantal gevallen van oplichting blijft stijgen, daarom is het belangrijk om op jouw hoede te zijn.
01 augustus 2022
We klagen vaak over ons onderwijs, maar al bij al hebben we nog geluk.