Je bent hier: Home > Leningen > Hypothecaire lening of woonkrediet > kosten
Let op: geld lenen kost ook geld.
Als je een woning koopt komen er nog allerlei kosten bovenop de aankoopprijs. Zo kost het openen van een hypothecaire lening veel geld. Je betaalt administratiekosten bij de bank en ook nog notariskosten.
Waaruit bestaan deze extra kosten bij een woonkrediet?
Het totale bedrag aan kosten wordt aan de notaris betaald.
Op de website van het notariaat staat een berekeningsmodule zodat je kan inschatten welke extra kosten je nog zal moeten ophoesten.
Denk hierbij aan:
1. Registratierechten
Wanneer je een hypothecair krediet aangaat, dan wordt dit geregistreerd op het kantoor van de bewaring der hypotheken. Hiervoor betaalt u een soort van belasting, namelijk registratierechten. Deze belasting dient betaalt te worden telkens een akte of geschrift wordt opgenomen ter bewaring. De registratierechten bedragen 1% van het totale geleende bedrag verhoogd met aanhorigheden.
2. Inschrijvingsrecht
Je betaalt nog een tweede soort belasting op het leenbedrag, namelijk het inschrijvingsrecht. Het inschrijvingsrecht is 0,3% van het totale geleende bedrag verhoogd met bijkomende kosten.
3. Ereloon van de hypotheekbewaarder
De hypotheekbewaarder die de hypotheek op de woning in het register inschrijft wordt vergoed met een ereloon.
4. Ereloon van de notaris
De notaris krijgt zelf natuurlijk ook een vergoeding: zijn ereloon.
Het ereloon dat je moet betalen is vastgesteld door een K.B. en hangt af van het totale bedrag van het krediet.
5. Kosten voor de opstelling van de kredietakte
Tenslotte dienen aan de notaris bijkomstige kosten betaald te worden die verband houden met het opstellen van de kredietakte. Denk hierbij aan opzoekingswerk, fiscale zegels, etc.