04 oktober 2022 - door Laurens
Influencers, we zien ze overal online. Niet onlogisch natuurlijk, want het internet is hun werkplek. Maar is het nuttig om influencers in te schakelen voor je bedrijf?
Wat kunnen ze voor je betekenen en hoe pak je dat best aan? Hoe zit het met de kosten en welke mogelijke opbrengsten zitten erin? In dit artikel zochten we het voor je uit. Ben je net zo benieuwd als wij? Laten we er dan maar snel aan beginnen!
Influencers zijn personen die op het internet bekend zijn geworden, doordat ze leuke, grappige of net zeer gewone dingen doen. Ze hebben een groot publiek van zogenaamde “volgers” opgebouwd. Telkens ze iets online posten, wordt er massaal naar de post gekeken, wordt deze geliket en eventueel zelfs gedeeld. Ook kunnen de volgers via verschillende kanalen reageren op bepaalde posts. Op die manier ontstaat er dan ook interactie tussen de influencers en hun volgers.
Als je een influencer inschakelt voor je bedrijf, dan doe je dat om je marketing een boost te geven. Aangezien veel influencers een enorm publiek hebben, kunnen ze jouw bedrijf, of zelfs rechtstreeks je producten promoten bij heel veel mensen.
Je kunt natuurlijk onderling afspreken op welke manier je wil dat ze reclame voor je gaan maken. Moeten ze gewoon af en toe jouw bedrijfsnaam laten vallen in hun video’s? Of moeten ze foto’s posten waarop ze jouw producten gebruiken? Wil je misschien dat ze een van jouw producten kunnen weggeven aan hun volgers? Of maak je een speciale kortingscode aan, waarmee hun volgers jouw items kunnen aanschaffen tegen een interessante prijs? Zoals je merkt zijn er heel veel mogelijkheden. Denk vooral goed na over welk soort reclame de beste zou zijn voor jouw bedrijf en probeer misschien verschillende dingen uit.
Allemaal leuk natuurlijk die influencers, maar hoe zit het nou precies met het kostenplaatje? Het zijn namelijk de financiën die ons het meeste interesseren. Wel, dat is niet zo makkelijk in te schatten. Er worden evenveel verschillende prijzen gerekend als er influencers zijn. Met andere woorden, iedere influencers heeft zo zijn eigen tarieven. Sommigen wachten gewoon de voorstellen af, terwijl anderen een bepaalde prijs vragen per foto, per vermelding of nog andere mogelijkheden.
Een ding is wel zeker, hoe groter het effectieve publiek, des te meer je zult moeten betalen. Daarom kan je ook best een influencer gaan screenen voor je er effectief mee in zee gaat. Zijn de volgers wel echt?
Om er toch maar een inschatting op te plakken, micro-influencers willen vast al iets plaatsen voor enkele tientjes. Ga je naar de grotere vedetten op zoek? Dan betaal je al snel enkele honderden tot duizenden euro’s voor een post. Zoek je naar de echte wereldsterren? Dan zal je tienduizenden tot miljoenen euro’s moeten betalen voor een samenwerkingsovereenkomst.
Met een influencer gaan samenwerken kan zeker een goed idee zijn, maar je moet het wel goed aanpakken. Ga op zoek naar iemand die bij jouw bedrijf en het imago ervan past. Bekijk bovendien of het financieel haalbaar is om een campagne te starten met die persoon.
25 september 2023
Wanneer we het hebben over financiën, dan is het niet onlogisch dat sommigen een economische opleiding zouden overwegen als basis.
01 november 2022
Ben jij een bedrijfsleider die de toekomststrategie verder probeert te ontwikkelen? Dan heb je vast al eens gehoord van alle mogelijke duurzame investeringen die je met je bedrijf kunt maken.
24 oktober 2022
Als ondernemer kan het leven soms flink zwaar zijn. Alle motivatie moet immers uit jezelf komen om succes met je bedrijf te halen.
23 oktober 2022
We kennen vast allemaal wel iemand die heel intelligent is. Althans dat zeggen we toch wanneer we horen dat iemand goed is in wiskunde of zeer snel sudoku’s kan oplossen.
30 augustus 2022
Het aantal gevallen van oplichting blijft stijgen, daarom is het belangrijk om op jouw hoede te zijn.
01 augustus 2022
We klagen vaak over ons onderwijs, maar al bij al hebben we nog geluk.