Je bent hier: Home > Nieuws > ING Self Invest mikt op kleine belegger

ING Self Invest mikt op kleine belegger

ING Self Invest mikt op kleine belegger

06 januari 2022 - door Redactie

Mensen zoeken meer alternatieven voor hun spaargeld en ING lanceerde daarom ook een eigen beursapp.

Volgens de krant De Tijd steeg de inleg op spaarboekjes vorig jaar met 4,2 miljard euro tot 274,4 miljard euro. Door de hoge inflatie, die vorig jaar bijna op 6% uitkwam, verliezen de spaarders veel koopkracht. Spaarboekjes brengen immers maximaal 0,11% en de hoge inflatie zorgt dus voor een reële verarming.

De spaarder die zijn koopkracht wil veilig stellen komt dan al snel uit bij het beleggen in aandelen. Hippe apps zoals Bux spelen hier op in en proberen het beleggen toegankelijk en goedkoop te maken. Om de klanten in het eigen ecosysteem te houden ontwikkelde ING daarom ING Self Invest. Zoals de naam het al zegt: het is de bedoeling dat de klant zelf gaat beleggen. ING hoopt hiermee de groeiende groep van jonge beleggers aan te spreken die met een klein bedrag op de beurs willen beleggen.

Lage prijzen

ING pakt alvast uit met lage tarieven voor het aan-en verkopen van aandelen. De transactiekosten werden vastgelegd op 0,35% met een minimum van 1 euro per order. Op Euronext Brussel betaal je voor een aankoop van 2.000 euro bijgevolg 7 euro transactiekosten. Wie voor 400 euro aandelen koopt, betaalt slechts 1,4 euro. Het gaat over een enorme prijsdaling tegenover de tarieven die vroeger gehanteerd werden. De tarieven voor de kleine orders liggen ook lager dan de tarieven die andere en meer gevestigde concurrenten aanrekenen.

Fractionele aandelen

Deze week raakte ook bekend dat Bux Zero fractionele aandelen lanceert, om het voor mensen met een beperkt kapitaal mogelijk te maken om toch een gediversifieerde portefeuille uit te bouwen. Je kan op deze manier een stukje van een aandeel kopen, waardoor aandelen die honderden of duizenden euro's kosten binnen ieders handbereik liggen.


Laatste artikels over Beleggen

KBC lanceert eigen ETF's en speelt in op groei van doe-het-zelf-beleggers

15 april 2026

De populariteit van ETF’s (Exchange Traded Funds) blijft toenemen, en dat is ook de Belgische grootbank KBC niet ontgaan.


Meerwaardebelasting van 10% treft ook kleine beleggers: wat verandert er vanaf 2026?

06 juli 2025

Vanaf 2026 voert de federale regering een nieuwe meerwaardebelasting van 10% in op financiële activa. Officieel bedoeld om de sterkste schouders meer te laten bijdragen, maar in de praktijk wordt ook de kleine belegger getroffen.


Saxo lanceert spotgoedkope AutoInvest: beleggen voor 2 euro per maand

20 mei 2025

Beleggen wordt steeds eenvoudiger én goedkoper. Met de lancering van AutoInvest maakt Saxo Bank het mogelijk om voor slechts 2 euro per maand automatisch te beleggen in ETF’s.


Amper 5% van de Belgen belegt in aandelen

18 april 2025

Uit een recent onderzoek van HelloSafe blijkt dat slechts 5% van de Belgen rechtstreeks belegt in aandelen. Daarmee staat België helemaal onderaan op de internationale ranglijst, ver achter andere landen.


Saxo Bank stopt met vermogensbeheer en focust op execution-only

29 maart 2025

Saxo Bank trekt zich terug uit de vermogensbeheeractiviteiten en draagt de portefeuilles van zijn klanten over aan de Nederlandse digitale vermogensbeheerder Semmie.


Prijzenslag om de hangmatbelegger: ETF-tarieven steeds lager

22 maart 2025

De concurrentiestrijd onder brokers om de hangmatbelegger, de investeerder die inzet op passieve indexfondsen (ETF's), wordt steeds heviger.


Saxo Bank krijgt nieuwe hoofdaandeelhouder

13 maart 2025

De Zwitserse J. Safra Sarasin Group neemt een meerderheidsbelang van 70% in Saxo Bank. Oprichter en CEO Kim Fournais behoudt zijn aandeel en blijft aan het roer van de Deense fintechbank.


Nog geen duidelijkheid over meerwaardebelasting in België

21 februari 2025

De regering-De Wever wil een meerwaardebelasting op aandelen en andere financiële activa invoeren, maar de precieze details blijven voorlopig onduidelijk.