Je bent hier: Home > Nieuws > Belgen stappen weer in de beurs

Belgen stappen weer in de beurs

Belgen stappen weer in de beurs

20 januari 2021 - door Redactie

De coronacrisis zorgde er in 2020 voor dat de Belgen weer de beurs ontdekten.

Bij de uitbraak van de coronacrisis gingen de aandelenkoersen flink onderuit, maar Belgen profiteerden daarvan om lager in te stappen. Door de lockdowns kon er minder geconsumeerd worden en hadden heel wat mensen extra tijd.  Zo werd er ondermeer gezocht naar een alternatief voor de spaarrekening, die door de gesloten horeca begon aan te dikken. Heel wat mensen profiteerden van hun extra tijd om te beginnen met beleggen.

Het was al langer bekend dat de online brokers een enorme toestroom van nieuwe beleggers te verwerken kregen. Hierdoor steeg ook het aantal uitgevoerde transacties enorm. Tegenover het vorige jaar gaat het over een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging. Uit cijfers van de Nationale Bank blijkt dat de Belgen in de eerste drie kwartalen van 2020 voor 5,9 miljard euro aandelen hebben gekocht.

In het voorbije jaar kwam er ook een nieuwe broker op de markt die het gratis beleggen mogelijk maakte. De Nederlandse mobiele broker Bux zette op het einde van de zomer de eerste stappen op de Belgische markt en kon ondertussen al meer dan 30.000 klanten aantrekken.

Naast de meer traditionele beleggingen in aandelen worden ook meer risicovolle beleggingen populairder.


Laatste artikels over Beleggen

KBC lanceert eigen ETF's en speelt in op groei van doe-het-zelf-beleggers

15 april 2026

De populariteit van ETF’s (Exchange Traded Funds) blijft toenemen, en dat is ook de Belgische grootbank KBC niet ontgaan.


Meerwaardebelasting van 10% treft ook kleine beleggers: wat verandert er vanaf 2026?

06 juli 2025

Vanaf 2026 voert de federale regering een nieuwe meerwaardebelasting van 10% in op financiële activa. Officieel bedoeld om de sterkste schouders meer te laten bijdragen, maar in de praktijk wordt ook de kleine belegger getroffen.


Saxo lanceert spotgoedkope AutoInvest: beleggen voor 2 euro per maand

20 mei 2025

Beleggen wordt steeds eenvoudiger én goedkoper. Met de lancering van AutoInvest maakt Saxo Bank het mogelijk om voor slechts 2 euro per maand automatisch te beleggen in ETF’s.


Amper 5% van de Belgen belegt in aandelen

18 april 2025

Uit een recent onderzoek van HelloSafe blijkt dat slechts 5% van de Belgen rechtstreeks belegt in aandelen. Daarmee staat België helemaal onderaan op de internationale ranglijst, ver achter andere landen.


Saxo Bank stopt met vermogensbeheer en focust op execution-only

29 maart 2025

Saxo Bank trekt zich terug uit de vermogensbeheeractiviteiten en draagt de portefeuilles van zijn klanten over aan de Nederlandse digitale vermogensbeheerder Semmie.


Prijzenslag om de hangmatbelegger: ETF-tarieven steeds lager

22 maart 2025

De concurrentiestrijd onder brokers om de hangmatbelegger, de investeerder die inzet op passieve indexfondsen (ETF's), wordt steeds heviger.


Saxo Bank krijgt nieuwe hoofdaandeelhouder

13 maart 2025

De Zwitserse J. Safra Sarasin Group neemt een meerderheidsbelang van 70% in Saxo Bank. Oprichter en CEO Kim Fournais behoudt zijn aandeel en blijft aan het roer van de Deense fintechbank.


Nog geen duidelijkheid over meerwaardebelasting in België

21 februari 2025

De regering-De Wever wil een meerwaardebelasting op aandelen en andere financiële activa invoeren, maar de precieze details blijven voorlopig onduidelijk.