08 augustus 2017 - door Redactie
ARAG België, de verzekeringsmaatschappij met focus op rechtsbijstand, lanceerde in juli 1997 de Legal HelpLine: een gratis telefonische dienst voor het verkrijgen van professioneel juridisch advies. Zowel toen als vandaag gaat het om een innoverende manier van rechtsbijstand.
Sinds juli 1997 kunnen particuliere klanten dankzij de Legal HelpLine ook telefonisch met een juridische vraag bij ARAG België terecht. Gespecialiseerde juristen bieden daarbij een luisterend oor en geven zo snel mogelijk heldere en concrete antwoorden. Sinds maart 2016 is de Legal HelpLine ook beschikbaar voor het businesscliënteel van ARAG.
Sinds de inwerkingtreding van de Legal HelpLine worden er bij ARAG zo’n 240 oproepen per maand behandeld. “Sinds de dienst ook toegankelijk is voor commerciële bedrijven en onafhankelijken, is dat aantal opgelopen tot 340 telefoongesprekken per maand”, licht CEO Mireille Urlus toe. “Dat is niet verwonderlijk als je weet dat 80% van hen in België zonder personeel werkt. Het gebruik van onze hulplijn is handig, snel en makkelijk.”
Twee derde van de oproepen bij de Legal HelpLine gaat over dagdagelijkse problemen. Wat moet ik doen in het geval van diefstal, schade aan het voertuig of de woning? Hoe reageer ik op een luidruchtige buurman die zijn eigendom niet onderhoudt? Of hoe doe ik een beroep op de garantie van een fabrikant van elektrische apparaten? “Verzekerden zijn zonder twijfel het meeste bezorgd over schade aan personen en eigendommen”, duidt Mireille Urlus de cijfers. “Bij deze gesprekken worden gemiddeld 20 minuten gespendeerd aan het luisteren naar het verhaal van de verzekerde, de probleemanalyse en het advies.” De overige oproepen gaan over meer specifieke problemen in verband met de uitoefening van een professionele activiteit, en vergen uiteraard meer tijd.
Na twintig jaar Legal HelpLine toont de praktijk aan dat de dienst goed beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten. Bovendien komt de Legal HelpLine tegemoet aan een reële behoefte aan verduidelijking, vereenvoudiging van de wetgeving en bijstand in geval van problemen. Enerzijds wordt het optreden van een conflict soms vermeden via de telefonische rechtsbijstand. Anderzijds vermijdt deze werkwijze dat conflicten escaleren. “Wanneer deze problemen gedekt zijn door de rechtsbijstandsverzekering, nemen onze juristen over om de nodige maatregelen te nemen”, besluit Mireille Urlus.
27 september 2023
Met Belfius Direct Verzekeringen ontstaat een nieuw merk dat inspeelt op consumenten die online een verzekering willen afsluiten.
01 mei 2023
Vanaf volgend jaar zal je wanneer je maar wil een verzekering kunnen opzeggen. Nu moet dat nog drie maanden voor de vervaldag.
19 januari 2023
In België blijft de traditionele makelaar de populairste manier om een verzekering af te sluiten.
06 december 2022
Door de hoge inflatie zal ook de premie van de brandverzekering volgend jaar met meer dan 10% stijgen.
08 mei 2022
De ziekteverzekeraar Alan haalt 183 miljoen euro op om zijn verdere groei te financieren.
20 februari 2022
Storm Eunice passeerde op vrijdag het land en op zondag worden er al nieuwe stevige rukwinden verwacht.
24 januari 2022
Uit een onderzoek van de verzekeraar Corona Direct blijkt dat bij 40% van de mensen de wagen vaker in de garage blijft staan.
09 september 2021
De enorme wateroverlast tussen 14 en 16 juli van dit jaar zorgde voor veel schade. De Vlaamse Regering en de verzekeraars zorgen er samen voor dat iedereen volledig vergoed zal worden.