24 maart 2021 - door Redactie
Uit cijfers van Febelfin blijkt dat er vorig jaar in België maar liefst 67.000 frauduleuze transacties werden uitgevoerd.
De coronacrisis was een gedroomde kans voor oplichters om via phishing meer geld te onfutselen van nietsvermoedende mensen. Door de lockdowns mocht je toch geen afspraak maken bij jouw bank, waardoor frauduleuze digitale communicatie voor veel mensen toch overtuigend was.
Uiteraard is het ook zo dat de pogingen tot oplichting steeds moeilijker te onderscheiden zijn van legitieme mails van banken. De criminelen maken haast geen spellingsfouten meer, de website van de bank is tot in de puntjes nagebouwd en de reden waarom ze een persoonlijke code opvragen komt geloofwaardig over.
Om die reden slagen steeds meer criminelen er in om het ganse bedrag van iemand zijn spaarrekening te plunderen, hoewel banken flink investeren in beveiliging. Meer dan 75% van de perfect ondertekende overschrijvingen worden door de banken opgemerkt en ongedaan gemaakt. Maar zelfs dan nog passeerden er vorig jaar 67.000 transacties en ging er 34 miljoen euro in rook op.
Naast de pure bank phishing is ook de non-bank phishing aan een opmars bezig. In dit geval communiceren de fraudeurs vanuit andere organisaties, zoals bijvoorbeeld de belastingadministratie, telecombedrijven, energieleveranciers of verzekeraars. In veel gevallen wordt het slachtoffer overtuigd dat hij nog een openstaand bedrag moet betalen.
Banken vragen nooit persoonlijke codes via email, telefoon of sms. Als ze toch iets nodig zouden hebben van jou, dan zal dit getoond worden bij het inloggen op de online banking omgeving. Zorg er dus voor dat je een bookmark gebruikt om in te loggen en controleer steeds of het adres wel klopt. Klik nooit op een link in een mail om in te loggen op het platform. Bel eventueel met een persoonlijke contactpersoon bij de bank als je twijfels hebt.
Stel je vast dat je toch opgelicht bent? Contacteer dan zo snel mogelijk jouw bank. Blokkeer je bankkaarten via Card Stop (070 344 344) en doe aangifte bij de politie.
07 juli 2024
De bank KBC heeft als eerste in België de nieuwe Europese betaaldienst Wero geïntegreerd in haar app.
13 januari 2024
KBC kondigt wijzigingen aan in haar zichtrekeningaanbod, met impact op zowel de KBC-Basisrekening als de KBC-Plusrekening.
07 januari 2024
De hippe onlinebank Revolut bediende Belgische klanten vooralsnog vanuit Litouwen, maar krijgt weldra een volwaarde Belgische tak.
15 september 2023
De Europese Centrale Bank (ECB) is het idee genegen om banken te verplichten om meer geldautomaten te plaatsen in België.
12 september 2023
Wie tijdelijk onder nul gaat op zijn zichtrekening, kijkt aan tegen een erg hoge intrest.
07 september 2023
De 1 miljoen klanten van bpost bank zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen bij BNP Paribas Fortis.
09 juli 2023
Belgen beginnen vertrouwd te geraken aan het mobiel betalen met QR-codes.
08 mei 2023
Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat slechts 8% van de ondervraagden geen gebruik maakt van online bankieren.