14 maart 2019 - door Redactie
Het aantal fraudegevallen van phishing blijft stijgen. Paswoorden of andere bankgegevens worden van nietsvermoedende surfers op slinkse wijze ontfutseld.
Bij phishing wordt de gebruiker aangevallen omdat deze vaak de zwakste schakel in de beveiliging van internetbankieren is. Fraudeurs doen zich voor als de bank van de gebruiker en via email of WhatsApp en proberen ze logins en paswoorden te ontfutselen. Vaak wordt er een mail gestuurd met de vraag om iets te bevestigen. De mail bevat dan een link naar een nagemaakte website van de bank. De nietsvermoedende gebruikers denken dat ze inloggen in hun online banking omgeving maar worden in werkelijkheid opgelicht. Hun login gegevens worden onmiddellijk gestolen en vervolgens worden er bijvoorbeeld digipass codes gevraagd om te bevestigen dat ze hun bankkaart nog wel willen gebruiken. In werkelijkheid hebben de fraudeurs echter een overschrijving klaargezet in de echte bankomgeving. Ze hebben dan de digipass handtekening nodig om deze overschrijving te laten doorgaan. Vaak wordt er ook telefonisch contact opgenomen om het slachtoffer te vragen om de codes van de digipass of kaartlezer door te geven.
De criminelen proberen daarnaast in te spelen op de emoties van de gebruiker. Zo mailen ze bijvoorbeeld nagemaakte facturen van telecom-of elektriciteitsoperatoren met de melding dat deze dringend moeten betaald worden omdat er al een hele tijd een openstaand saldo is. De mail met de factuur bevat dan uiteraard een link naar nagemaakte betalingswebsites.
Een andere techniek is oplichting via tweedehandswebsites. De fraudeurs doen zich voor als koper en vragen aan de verkoper om 1 eurocent over te schrijven, zodat ze zeker over de juiste bankrekening beschikken. Ze sturen dan een link door om deze betaling uit te voeren, maar deze nagemaakte betalingswebsite is alleen bedoeld om bankgegevens te stelen.
Daarnaast zijn er ook telefoontjes van oplichters die zich voordoen als Microsoft. Ze vertellen dat ze een probleem op jouw computer hebben gedetecteerd en vragen je om speciale software te installeren om dit probleem op te lossen. In werkelijkheid gaat het dan over software die meekijkt met alles wat je online doet. Op deze manier kunnen ze weer gevoelige bankgegevens te pakken krijgen. Soms wordt de software ook gebruikt om computers te blokkeren of kapen, waarbij er losgeld gevraagd wordt om de computer weer te laten werken.
In 2018 werden in totaal 9.747 gevallen van phishing geregistreerd, een forse stijging tegenover de 3.205 gevallen van 2017 en de 475 gevallen van 2016. De stijging is te verklaren doordat de fraudeurs steeds gewiekster tewerk gaan, waarbij ze bijvoorbeeld op regelmatige basis kleinere bedragen stelen van zichtrekeningen, wat minder opvalt in de bankafschriften. Maar ook op deze manier kunnen ze enorme bedragen stelen. Vorig jaar ging het over meer dan 8 miljoen euro.
Hierbij alvast enkele eenvoudige tips die het risico op oplichting moeten verkleinen.
Als je merkt dat er vreemde zaken aan de hand zijn met jouw bankrekening, neem dan meteen contact op met jouw bank om je rekening te blokkeren. Verwittig Card Stop (070 344 344) om jouw bank-en kredietkaarten te blokkeren. Verander daarnaast jouw paswoorden.
Dien ook klacht in bij de politie en laat een pv opmaken dat je overmaakt aan de bank. De kans is klein dat de bank de geleden schade zal terugbetalen, maar dit kan per geval én per bank verschillen. De gebruiker is namelijk zelf verantwoordelijk voor het veilig omgaan met zijn aanmeldgegevens. Ook het gebruik van een digipass doe je uitsluitend op eigen initiatief. De bank zal nooit via mail, Whatsapp of telefoon vragen om codes te genereren en door te geven. Krijg je toch de vraag om met je digipass iets uit te rekenen, dan gaat het ongetwijfeld over fraude en kan je dit beter meteen melden.
Het doorgeven van codes zal de bank beschouwen als een zware fout. De bank moet het verlies dan ook niet compenseren. Er zijn echter wel gevallen bekend waar de schade wel vergoed werd en waar de bank dus zelf opdraaide voor de verliezen.
07 juli 2024
De bank KBC heeft als eerste in België de nieuwe Europese betaaldienst Wero geïntegreerd in haar app.
13 januari 2024
KBC kondigt wijzigingen aan in haar zichtrekeningaanbod, met impact op zowel de KBC-Basisrekening als de KBC-Plusrekening.
07 januari 2024
De hippe onlinebank Revolut bediende Belgische klanten vooralsnog vanuit Litouwen, maar krijgt weldra een volwaarde Belgische tak.
15 september 2023
De Europese Centrale Bank (ECB) is het idee genegen om banken te verplichten om meer geldautomaten te plaatsen in België.
12 september 2023
Wie tijdelijk onder nul gaat op zijn zichtrekening, kijkt aan tegen een erg hoge intrest.
07 september 2023
De 1 miljoen klanten van bpost bank zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen bij BNP Paribas Fortis.
09 juli 2023
Belgen beginnen vertrouwd te geraken aan het mobiel betalen met QR-codes.
08 mei 2023
Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat slechts 8% van de ondervraagden geen gebruik maakt van online bankieren.