Je bent hier: Home > Nieuws > Slachtoffers phishing naar de rechter tegen Argenta

Slachtoffers phishing naar de rechter tegen Argenta

Slachtoffers phishing naar de rechter tegen Argenta

28 november 2021 - door Redactie

Een groep van Argenta klanten die het slachtoffer werden van phishing, eisen een schadevergoeding van hun bank.

Bij phishing proberen criminelen toegang te krijgen tot bijvoorbeeld jouw bankrekening, of proberen ze jou transacties te doen ondertekenen die in feite overschrijvingen zijn naar hun eigen bankrekening. Bij deze pogingen tot oplichting vielen de frauders vroeger al snel door de mand, maar tegenwoordig gaan ze veel professioneler te werk. De tijd van mails vol fouten is voorbij en de inlogpagina's van de banken hebben ze vrijwel identiek nagemaakt om zo gegevens van hun slachtoffers te ontfutselen.

Wanneer mensen op deze manier geld verliezen, roepen banken vaak dat het over grove fouten van de klant gaat. Banken waarschuwen vaak en zeggen dat ze zelf nooit om codes zullen vragen. Wanneer de klant deze codes toch doorgeeft, schuiven de banken alle verantwoordelijkheid van zich af.

Volgens de gedupeerden verwittigde de bank de klanten niet over nieuwe technieken die de oplichters toepassen. Concreet wordt er verwezen naar spoofing, waarbij fraudeurs een telefoonnummer kunnen kapen. Op die manier lijkt het alsof je opgebeld wordt door het gekende nummer van de bank.

Blijf voorzichtig

Denk steeds twee keer na als je gecontacteerd wordt via mail, sms, Whatsapp, telefoon of een ander communicatiemiddel. Het kan gaan over berichten afkomstig van de bank, die melden dat je digipass opnieuw geactiveerd moet worden. Soms gaat het ook over berichten van de inlogapp Itsme die je opnieuw moet instellen. Of zelfs van zogezegde overheidsdiensten die eerst nog iets van je nodig hebben vooraleer je bijvoorbeeld teveel betaalde belastingen zou terugkrijgen. In alle gevallen gaat het over oplichters die je in de val proberen te lokken. Wanneer het niet zo goed aangepakt is, worden deze berichten zelfs verzonden van een gewoon GSM nummer.

Slachtoffers die geld verliezen zouden in principe de schade moeten kunnen verhalen op de bank, maar de banken verschuilen zich vaak achter de wettelijke term 'grove nalatigheid'. De banken proberen dan voor de rechtbank aan te voeren dat je als consument op de hoogte moet zijn van alle mogelijke vormen van phishing. Geld dat je op deze manier bent kwijtgespeeld, komt volgens de bank dus door je eigen onvoorzichtigheid.

Wanneer de bank een zaak verliest, loop je nog het risico dat ze in beroep gaan. In veel gevallen kijk je dan aan tegen een procedureslag van enkele jaren.


Laatste artikels over Bankieren

KBC lanceert Wero: een grensverleggende betaaloplossing

07 juli 2024

De bank KBC heeft als eerste in België de nieuwe Europese betaaldienst Wero geïntegreerd in haar app.


Veranderingen in KBC-zichtrekeningen

13 januari 2024

KBC kondigt wijzigingen aan in haar zichtrekeningaanbod, met impact op zowel de KBC-Basisrekening als de KBC-Plusrekening.


Revolut lanceert weldra Belgische IBAN's

07 januari 2024

De hippe onlinebank Revolut bediende Belgische klanten vooralsnog vanuit Litouwen, maar krijgt weldra een volwaarde Belgische tak.


ECB blijft bankautomaten belangrijk vinden

15 september 2023

De Europese Centrale Bank (ECB) is het idee genegen om banken te verplichten om meer geldautomaten te plaatsen in België.


Strafrente rood staan loopt op tot 17%

12 september 2023

Wie tijdelijk onder nul gaat op zijn zichtrekening, kijkt aan tegen een erg hoge intrest.


Bpost bank verdwijnt uit straatbeeld

07 september 2023

De 1 miljoen klanten van bpost bank zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen bij BNP Paribas Fortis.


Betalen met QR-codes breekt door

09 juli 2023

Belgen beginnen vertrouwd te geraken aan het mobiel betalen met QR-codes.


Bijna iedereen bankiert online

08 mei 2023

Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat slechts 8% van de ondervraagden geen gebruik maakt van online bankieren.



Advertentie


Populair op FiWe.be