Je bent hier: Home > Nieuws > Wees alert voor helpdeskfraude

Wees alert voor helpdeskfraude

Wees alert voor helpdeskfraude

24 juni 2021 - door Redactie

Er duiken in ons land steeds meer dossiers op van mensen die duizenden euro's verliezen door helpdeskfraude

Bij helpdeskfraude krijg je telefoon van iemand die zich uitgeeft als medewerker van de bank. Zij bellen om een verdachte transactie te melden op je zichtrekening, waarbij je als klant moet ingrijpen. Je moet dan inloggen op jouw bankplatform, maar omdat de telefonische begeleiding toch niet zo vlot gaat, wordt gezegd dat ze onmiddellijk een medewerker naar jou zullen sturen.

Enkele ogenblikken later klopt er vervolgens inderdaad iemand aan, die allerlei bewerkingen op jouw bankrekening komt uitvoeren. Vaak neemt deze oplichter ook jouw bankkaart mee, soms zelfs nadat deze eerst werd doorgeknipt, evenwel zonder de chip te beschadigen. Hiermee kunnen ze dan later nog geld afhalen aan een automaat.

De criminelen richten zich meestal op oudere mensen, die vaak minder zelfzeker zijn in het internetbankieren en ook dikwijls door hun kinderen worden bijgestaan voor deze zaken. Deze mensen kennen ook de verhalen van anderen die geld van hun rekening zien verdwijnen na phishing en net op deze angst wordt door de criminelen ingespeeld. Door zich voor te doen als iemand van de klantendienst wordt al snel het vertrouwen gewonnen, waarna vaak tienduizenden euro's gestolen worden.

Knipperlichten

Er zijn enkele signalen die je alert moeten maken voor mogelijke fraude. Banken doen onderstaande zaken nooit, maar criminelen wel:

  • Vragen naar de pincode van jouw bankkaart
  • Vragen om een digitale handtekening of code te berekenen met een digipass
  • Vragen dat je zelf stappen onderneemt om jouw rekening te blokkeren tegen fraude.

Wees alert als je gedwongen wordt om snel actie te ondernemen. Bij helpdeskfraude trachten criminelen je eerst angstig te maken, waarna je onder druk wordt gezet om snel toegang tot je rekening te krijgen.


Laatste artikels over Bankieren

KBC lanceert Wero: een grensverleggende betaaloplossing

07 juli 2024

De bank KBC heeft als eerste in België de nieuwe Europese betaaldienst Wero geïntegreerd in haar app.


Veranderingen in KBC-zichtrekeningen

13 januari 2024

KBC kondigt wijzigingen aan in haar zichtrekeningaanbod, met impact op zowel de KBC-Basisrekening als de KBC-Plusrekening.


Revolut lanceert weldra Belgische IBAN's

07 januari 2024

De hippe onlinebank Revolut bediende Belgische klanten vooralsnog vanuit Litouwen, maar krijgt weldra een volwaarde Belgische tak.


ECB blijft bankautomaten belangrijk vinden

15 september 2023

De Europese Centrale Bank (ECB) is het idee genegen om banken te verplichten om meer geldautomaten te plaatsen in België.


Strafrente rood staan loopt op tot 17%

12 september 2023

Wie tijdelijk onder nul gaat op zijn zichtrekening, kijkt aan tegen een erg hoge intrest.


Bpost bank verdwijnt uit straatbeeld

07 september 2023

De 1 miljoen klanten van bpost bank zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen bij BNP Paribas Fortis.


Betalen met QR-codes breekt door

09 juli 2023

Belgen beginnen vertrouwd te geraken aan het mobiel betalen met QR-codes.


Bijna iedereen bankiert online

08 mei 2023

Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat slechts 8% van de ondervraagden geen gebruik maakt van online bankieren.



Advertentie


Populair op FiWe.be