Je bent hier: Home > Nieuws > Grootbanken scoren slecht in tevredenheidsonderzoek

Grootbanken scoren slecht in tevredenheidsonderzoek

Grootbanken scoren slecht in tevredenheidsonderzoek

29 augustus 2019 - door Redactie

Gisteren publiceerde Test Aankoop een nieuw onderzoek naar de tevredenheid van consumenten over hun bank. Opvallend was dat de grootbanken slecht scoorden.

In het onderzoek werden 8.100 mensen bevraagd naar de algemene tevredenheid over hun huisbankier. Er werd ondermeer gepeild naar de beschikbaarheid van duidelijke informatie, de tarieven, de klantenservice en het internetbankieren. Daarnaast werd ook gevraagd of de consument tevreden was over de producten die hij afneemt. Denk daarbij aan zichtrekeningen, spaarrekeningen, kredietkaarten, hypothecaire leningen en persoonlijke leningen.

In het algemeen doen de Belgische banken het niet slecht met een gemiddelde score van 71 op 100. Opvallend is echter dat kleinere banken veel beter scoren. Zo behalen Keytrade en Argenta respectievelijk een score van 80 en 83, terwijl BNP Paribas Fortis en Belfius respectievelijk 62 en 67 behalen.

Vooral wat betreft de kosten zijn de consumenten helemaal niet tevreden over de grootbanken. BNP Paribas Fortis scoort bijvoorbeeld slechts 43 op 100, terwijl Keytrade Bank 87 op 100 haalt. Een belangrijke oorzaak is de kost die voor een basisbehoefte als de zichtrekening wordt aangerekend. Bij Keytrade Bank is deze gratis, maar bij de grootbanken betaalt de consument al snel meer dan 30 euro per jaar. Bovendien krijgen klanten van Keytrade Bank gratis een kredietkaart toegekend, wat bij de grootbanken meestal extra geld kost of een duurder pakket vereist.

Ondanks de lage tevredenheid blijven de meeste mensen gewoon klant bij hun traditionele grootbank. Zeker klanten die een woonkrediet of een andere lening hebben lopen vinden een overstap te ingewikkeld. Om een overstap soepel te laten verlopen kunnen klanten beroep doen op de bankoverstapdienst. Vorig jaar was trouwens nog een recordjaar voor Bankswitching, toen er zo'n 70.000 overstappers werden geregistreerd. Als je weet dat BNP Paribas Fortis meer dan 3,5 miljoen klanten telt dan blijven de cijfers van de bankoverstapdienst in verhouding erg laag.


Laatste artikels over Bankieren

KBC lanceert Wero: een grensverleggende betaaloplossing

07 juli 2024

De bank KBC heeft als eerste in België de nieuwe Europese betaaldienst Wero geïntegreerd in haar app.


Veranderingen in KBC-zichtrekeningen

13 januari 2024

KBC kondigt wijzigingen aan in haar zichtrekeningaanbod, met impact op zowel de KBC-Basisrekening als de KBC-Plusrekening.


Revolut lanceert weldra Belgische IBAN's

07 januari 2024

De hippe onlinebank Revolut bediende Belgische klanten vooralsnog vanuit Litouwen, maar krijgt weldra een volwaarde Belgische tak.


ECB blijft bankautomaten belangrijk vinden

15 september 2023

De Europese Centrale Bank (ECB) is het idee genegen om banken te verplichten om meer geldautomaten te plaatsen in België.


Strafrente rood staan loopt op tot 17%

12 september 2023

Wie tijdelijk onder nul gaat op zijn zichtrekening, kijkt aan tegen een erg hoge intrest.


Bpost bank verdwijnt uit straatbeeld

07 september 2023

De 1 miljoen klanten van bpost bank zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen bij BNP Paribas Fortis.


Betalen met QR-codes breekt door

09 juli 2023

Belgen beginnen vertrouwd te geraken aan het mobiel betalen met QR-codes.


Bijna iedereen bankiert online

08 mei 2023

Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat slechts 8% van de ondervraagden geen gebruik maakt van online bankieren.



Advertentie


Populair op FiWe.be